تبلیغات
علمی - اینترانت
شنبه 14 دی 1387

اینترانت

   نوشته شده توسط: امید HERUOSNAM    

امروزه فن آوری اطلاعات کاربردهای بسیاری در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی یافته است  که یکی از کاربردهای مهم آن در کتابخانه ها به ویژه کتابخانه های تخصصی شرکت ها و سازمان های مختلف، استفاده از شبکه های رایانه ای به خصوص شبکه اینترانت می باشد. در حوزه فن آوری اطلاعات، اینترانت ها تحولی مهم در عصر حاضر به شمار می آیند. مفهوم اینترانت از اینترنت و به عنوان گامی طبیعی در راه تحول آن حاصل آمده است. همان TCP/IP یا به عبارتی همان الگوی خدمات دهنده/ خدمات گیرنده وب در اینترانت نیز استفاده   می شود. به طور خلاصه، ویژگی های منحصر بفرد اینترانت مثل صرفه جویی در هزینه و زمان، تمرکز اطلاعات، ایجاد امکان اشتراک و سازماندهی اطلاعات از طریق صفحات وب، بهره گیری از آن برای انتشار منابع اطلاعاتی سازمان و غیره سبب شده است تا در بین سازمان ها عمومیت یافته است. این مقاله، ابتدا به تعریف اینترانت و بیان قابلیت ها و مزایای آن می پردازد. پس از آن به برخی از راه های تأمین امنیت آن اشاره می نماید و در ادامه در رابطه با استفاده های کتابداران از اینترانت و کاربردهای آن در کتابخانه ها بحث می کند

 

اینترانت یک شبکه اطلاع رسانی داخلی ، مربوط به یک سازمان ( درون سازمانی ) یا مجموعه خاص که به صورت منطقی   یا فیزیکی از اینترنت جدا می باشد . این شبکه ها معمولا ترکیبی از شبکه های LAN و WAN هستند ( مبتنی بر بستر شبکه محلی و پرسرعت می باشد ) . اینترانت ها ممکن است در نقاطی به اینترنت متصل باشند یا هیچ نقطه اتصالی به آنها نداشته باشند .

استراتژی های اینترانت

استراتژی اینترانت در کسب و کار الکترونیک به مفهوم بکارگیری اینترانت و سخت افزار و نرم افزار مربوطه برای فراهم آوردن یک یا چند هدف سازمانی است . اینترانت شبکه‌ای با دستیبابی محدود است که در درون سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد . اینترانت همان مفاهیم و تکنولوژ ی‌های اینترنت و www  را مورد استفاده قرار می‌دهد . این مفاهیم عبارتند از : مرورگرهای وب و سرورهایی که از پروتکل‌های  ftp  ، HTML  ، TCP/IP  و پست الکترونیک استفاده می‌نمایند .

نقش اینترانت ها

به طور کلی ، اینترانت‌ها برای چهار نوع برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرند :

1 ـ  ارتباطات و مشارکت

            ـ  ارسال ودریافت پست الکترونیک ، نمابرها ، پست صوتی و پیجینگ

            ـ  اتاق‌های بحث و گفتگو

            ـ  کنفرانس صوتی و تصویری

            ـ  جلسات مجازی تیم‌ها

2 ـ  نشر وب

          ـ  توسعه و نشر اسناد چند رسانه‌ای هایپرلینک ( Hyperlink ) نظیر :

           v راهنماهای خط مشی

          v کاتالوگ‌های محصول

          v ترسیمات فنی

3 ـ  عملیات و مدیریت کسب و کار

          ـ  پردازش سفارش

          ـ  کنترل موجودی

          ـ  سیستم‌های اطلاعات مدیریت

          ـ  دسترسی به پایگاه داده‌ها

4 ـ  مدیریت پورتال اینترنت

مدیریت متمرکز همه عملکردهای شبکه شامل سرورها ، کلاینت‌ها ، امنیت ، دایرکتوری‌ها و ترافیک

 فراهم آوردن امکان دسترسی کاربران به انواع برنامه‌های داخلی و خارجی کسب و کار

 یکپارچه سازی تکنولوژی‌های مختلف

 مزایای بکارگیری اینترانت  

1 ـ  کاهش هزینه‌های چاپ ، توزیع و کاغذ

2 ـ  سهولت کاربرد ( به آموزش تخصصی نیاز ندارد ) 

3 ـ  ارزانی کاربرد ( یک بار نصب و راه اندازی می‌شود )

4 ـ  بیشتر پروتکل شبکه ( TCP/IP ) ، پروتکل سند ( HTML ) و پروتکل انتقال فایل ( ftp )  راه اندازی شده اند و برای همه پلات فرم‌ها مناسب می‌باشند .

5 ـ  می‌تواند در کل سازمان مورد استفاده قرار گیرد

6 ـ  هزینه آموزش کارمندان را کاهش می‌دهد

7 ـ  هزینه فروش و بازاریابی را کاهش می‌دهد

8 ـ  هزینه حسابداری را کاهش می‌دهد

9 ـ  سهولت دستیابی به نتایج در شرکتی یکپارچه تر با مشارکت بهتر و بهره ‌ورتر کارکنان

محدودیتهای اینترانت

1 ـ  یک تکنولوژی تکاملی است و به ارتقاء نیاز دارد و با مشکلات ناسازگاری نرم افزاری روبروست

2 ـ  گونه‌های امنیتی آن ناکافی است

3 ـ  ناکافی بودن کارآیی مدیریت سیستم و پشتیبانی ضعیف از کاربر

4 ـ  بعضی از رسانه‌ها نظیر تصویر کند عمل می کند

5 ـ  نگهداری محتوا  زمانبر است

6 ـ  شاید بعضی از کارکنان بر روی میز کارشان کامپیوتر شخصی نداشته باشند 

برای کسب اطلاعات بیشتر  با بخش فروش شرکت تماس حاصل فرمایید.